Wednesday, December 24, 2008

Cuti-cuti Malaysia

Hari Khamis

Kami bertolak ke rumah Tok pada hari Khamis petang. Kami singgah di rumah Pakteh di Perak sebentar. Lepas maghrib kami sambung perjalanan ke rumah Tok. Di dalam perjalanan ke sana kami jumpa dengan Makteh sekeluarga sebentar. Zul tiada masa tu. Dia berada di rumahnya. Kami tiba di sana pada pukul 2 pagi. Huaargghhh........ Mengantuk betul masa tu. Kami terus masuk tidur.

Hari Jumaat

Esok pagi seperti biasa la. Ambil wudhuk, terus sembahyang subuh. Bosan jugak masa tu. Pada waktu petang kami bertolak ke Pantai Indah Resort. Kakak Faridah ikut kami sekali. Kami sekeluarga akan menginap di sini. Kami tempah 3 bilik. Bukan saja kami tapi keluarga Paklong, Makteh, Pak Ngah, Cik Erie, dan ramai lagi yang menginap di sini termasuk Tok.

Selepas kami tiba di sana kami angkat barang kami ke bilik yang kami akan menginap. Nasib baik di sana disediakan lif. Kalau tak dah baring atas katil sehingga pagi besok. Lepas tu kami terus pergi enjoy di kolam yang telah disediakan. Aku lambat turun sebab aku tengah sibuk baca buku Mastika. Dalam betul kolam tu sampai ke dada aku. Abang aku dengan Radhi buli Fadhil masa tu. Macam tarik kaki dia. Kesian betul Fadhil. Kami main 'tembak-menembak' dengan Fawwaz jugak. Lepas kami habis mandi, kami mandi di bilik yang disediakan untuk lelaki.

Pada waktu malam, keluarga Paklong, Pak Ngah dan ramai lagi tiba. Seronok betul. Tiba-tiba, Icah dengan Aida beritahu yang Fawwaz dengan Naki hilang. Tapi sebenarnya mereka ikut ibu, abah, Cik Erie, dan Encik Nizam pergi jemput Tok di rumah Tok. Potong stim betul la. Buat orang risau saja. Hish. Terajang kang baru tau.


Hari Sabtu

Esok pagi kami sembahyang subuh secara berjema'ah. Lepas tu aku baring atas sofa. Rehat-rehat sikit sehingga tiba masana untuk mandi kolam. Sekali lagi aku kena tinggal. Wuuaaaa......
Kami mandi pakai baju kelmarin.

Masa di kolam kami main macam-macam 'acara'. Abang aku, Fawzan, Anas, Abang Wah, Radhi, Fadhil, Fikri, dan Farhan main 'kereta kebal'. Abang aku dengan Fawzan yang selalu menang. Lepas tu main 'lumba lari' pulak. Acara terakhir yang kami main adalah 'kejar-mengejar'. Tapi yang kami main ada 2 orang jadi. Susah betul. Walaupun kami lambat untuk mengejar orang lain tapi aku ada 'bas ekspress' iaitu Abang Wah. Lagipun Abang Wah tak main pun.

Pada waktu tengah hari kami bertolak ke rumah Paklong. Kami tonton 'wayang' dengan menggunakan komputer Paklong. Cerita yang kami tonton adalah cerita 'Scary Stories 4', 'Super Hiroes Movie', dan 'Wall-E'. Lama betul kami tonton. Ada yang menakutkan, kelakar, dan mencabar.

Malam tu kami pergi hantar abah ke stesen bas sebab abah ada kerja esok di rumah. Malam tu aku dengan abang aku tidur di rumah Cik Erie. Jadi masa kami pergi ke rumah Cik Erie untk ambil tiket bas abah, aku dengan abang aku tinggal di sana saja. Masa tu Fadhil dengan Kateh dah tidur. Radhi pulak sedang tonton cerita 'I Still Know What You Did Last Summer'. Menyeramkan. Lepas tu kami tonton cerita 'Small Soldiers'. Masa tu Kateh dah terbangun dari tidur. Seronok betul cerita tu. Lepas habis cerita tu, kami terus tidur.

Hari Ahad

Lepas habis sembahyang subuh aku rehat-rehat sikit. Pada waktu pagi Encik Nizam, Cik Erie, dan Naki pergi kenduri. Lepas tu Pakndak dengan Farhan datang ke rumah Cik Erie pulak. Lepas tu Pakndak tidur. Radhi, Fadhil, dan Farhan pulak khushuk bersembang. Lepas tu Encik Nizam, Cik Erie, dan Naki pun pulang. Pada waktu tengah hari Encik Nizam hantar aku dengan abang aku ke rumah Paklong sebab Kami sekeluarga akan pergi ke rumah Mak Lang . Kakak Faridah ikut jugak.

Masuk saja ke dalam rumah Mak Lang aku terus sambung tidur di rumah Mak Lang. Mengantuk betul aku masa tu. Ibu kejut aku suruh sembahyang. Lepas tu kami pergi rumah Abang Pa. Pak Lang dengan Mak Lang ikut jugak. Masa nak pergi tu aku sambung tidur balik.

Kami sampai di rumah Abang Pa pada waktu malam. Kalau tak aku nak sambung tidur aku lagi tapi kakak aku suruh jangan tidur. Lepas tu aku sembahyang. Lepas tu aku dengan abang aku main ninja-ninja dengan Fawwaz. Lepas tu kami semua makan malam di sana. Lebih kurang pukul 10.00 p.m. kami bertolak ke rumah Mak Lang kami akan tidur di sana.

Masa sampai di rumah Mak Lang, Fawwaz mula menangis sebab dia nak tidur di rumah Ibu. Kan rumah Ibu jauh di Kedah. Apalah Fawwaz ni. Aku dengan abang aku tidur di luar manakala ibu, Icah, Kak Najah, Fawwaz, dan Kak Faridah tidur di dalam bilik.

Hari Isnin

Pagi tu kami pergi ke rumak Pak Ngah sebentar. Ibu, Mak Lang, Pak Ngah, dan Mak Ngah sembang-sembang sikit. Lepas tu kami pergi ke rumah Tok. Petang tu aku buat kerja sekoah yang Sir Syamsul bagi. Malam tu aku sembahyang di surau.

Hari Selasa

Hari ni Kak Wa datang ke rumah Tok. Pada waktu tengah hari bertolak ke rumah Pak Tam. Icah dengan Pak Lang naik kereta Kak Wa. Yang lain naik kereta Unser.

Masa dah nak sampai di rumah Pak Tam kami tersesat pulak di sana sebab ibu kata dulu Pak Tam bawak ibu pergi jalan-jalan. Jadi ibu lupa mana satu rumah Paklong. Di rumah Pak Tam ada internet tapi aku tak nak buat blog masa tu sebab aku tak biasa buat blog di rumah orang lain. Kami tidur di rumah Pak Tam malam tu.

Hari Rabu

Pada pukul 11.00 a.m. kami pergi ke rumah Pak Cik Faisal. Rumahnya dekat je dengan rumah Pak Tam. Cuma memakan masa 45 minit saja untuk pergi ke rumahnya. Adik aku dengan kakak aku tonton Astro. Amirul, Faisal dengan abang aku pulak main bola. Aku pun main jugak. Aku jadi keeper. Kami bertolak ke rumah pada pukul 2.00 p.m.

Masa dah sampai di rumah ibu suruh abang aku beli vitagen 2 set. Masa tunggu abang aku beli vitagen kakak aku dengan Icah jaga Fawwaz main. Lama betul. Masa sampai di rumah, abah tak balik dari kerja lagi. Aku dengan abang aku jaga Fawwaz main di taman permainan. Lepas tu kami angkat barang masuk ke dalam rumah.

No comments: