Monday, December 29, 2008

Awal Muharram

Pada hari ni, Isnin, 29 Disember 2009, bersamaan 1 Muharram AH, kami sekeluarga berpuasa sunat kecuali Fawwaz. Pagi ni kami bangun awal iaitu pada pukul 5.00 a.m. Sebab kami nak bersahur. Huarghhh...... Mengantuk betul kami masa tu. Macam dalam cerita 'Upin & Ipin' pulak. Kami makan nasi dan telur separuh masak dan minum air milo panas.

Lepas habis bersahur aku dengan abang aku sambung tidur. Kami cuma tidur 5 minit saja. Kami ikut abah pergi sembahyang subuh di surau. Jarang jugak kami ikut abah pergi sembahyang subuh. Maklumlah..... Orang tengah tidur. Jadi tak nak la ganggu orang yang tengah tidur kan. Betul tak?

Ibu dengan abah pergi beli barang keperluan kami untuk sekolah pada pukul 10.30 a.m. Kami semua ada buat list. Nanti kalau terlupa barang yang nak dibeli, tengok la list tu. Fawwaz tak boleh ikut. Jadi dia menangislah di rumah. Hai........ Susah betul nak jaga Fawwaz ni. Ni baru menangis. Macam mana kalau dia menjerit sekali? Habis. Boleh pekak telinga kami ni. Aduh........

Dari tengah hari sampai la ke petang aku cuma layan internet saja. Tapi aku tak bermaksud yang aku tak sembahyang zuhur. Mestilah sembahyang. Sembahyang 5 waktu hukumnya wajib. Kalau tertinggal satu pun dah berdosa besar tau. Jangan main-main dan Jangan pandang ringan tau.

Pada pukul 4.00 p.m. abah dengan ibu balik. Banyak barang yang dibeli. Tapi ada sesetengah barang yang tak dibeli lagi. Nanti-nanti la beli macam malam ni ke, esok ke, lusa ke, dan seterusnya. Fawwaz pulak lain cerita. Dia sambung menangis pulak masa ibu dengan abah balik. Sama pulak macam di Terengganu (Sila rujuk pada catatan yang bertajuk 'Kelantan Dan Terengganu'). Kami bahagikan barang-barang yang dibeli oleh ibu dengan abah mengikut senarai yang ditulis di list. Ibu ada jugak beli barang untuk Fawwaz seperti mainan dan puting botol susu. Seronok la Fawwaz.

Burrkkk...... Alhamdulillah.... Syukur kepada Allah. Akhirnya kami buka puasa juga. Setelah sehari aku menahan diri dari makan dan dan minum termasuk masa Fawwaz tengah makan di depan aku, tapi aku dapat bertahan. Sekaranglah masanya untuk makan. Aduh! Tiba-tiba aku rasa sakit perut. Jadi aku sembahyang maghrib dengan abah dulu.

No comments: